Patiënt Groot-Brittannië heeft vers bloed nodig

De Britten maken zich zorgen. Het land kampt met een tekort van bijna 100.000 chauffeurs en iedere dag worden de gevolgen daarvan duidelijker. Tankstations staan droog, lege schappen ontsieren de supermarkt en bedrijven hebben productieproblemen door de langere levertijden. Zelfs het bier dreigt niet op tijd aangevuld te kunnen worden. Het laat zien hoe belangrijk de transportsector is voor de economie.

Ik vergelijk ons wel eens met de bloedsomloop in het menselijk lichaam. We vervoeren 24 uur per dag essentiële bouwstoffen, brandstoffen, voedingstoffen en afvalstoffen tot in de kleinste vezels van onze economie. Dat moet veilig en secuur en we mogen nooit te laat zijn. Op de verkeerde plek afleveren is geen optie en bij een verstopping heb je helemáál een groot probleem. In Groot-Brittannië leiden Corona en de Brexit inmiddels tot een infarct. De bloeddruk van het land is te laag, essentiële lichaamsdelen beginnen te haperen en een ingreep laat nog te lang op zich wachten. De patiënt begint zich nu écht beroerd te voelen.

Een bloedtransfusie dus? Of liever gezegd: een verse zak bloed erin en dan kunnen de Britten er weer even tegenaan? Dat kan het leed even verzachten maar is wel een heel dure oplossing. Het salaris van nieuwe chauffeurs aan de overkant van de plas bereikt inmiddels het niveau van een gemiddelde jurist. En dat zegt nog niks over zijn of haar kwaliteiten. Het behalen van een vrachtwagen rijbewijs was er nog nooit zo eenvoudig. Ik voorzie nog wel een paar extra schade-gevalletjes… Volgens mij wacht Groot-Brittannië nog een lang en pijnlijk herstel waar wij ook in Nederland last van kunnen krijgen.

Aan onze kant van de Noordzee is het gelukkig nog niet zó slecht maar ook hier wordt het steeds moeilijker om chauffeurs te vinden. Veel ervaren krachten gaan met pensioen en de aanwas van vrouwen en  jonge chauffeurs blijft achter. We moeten onze mooie branche aantrekkelijker maken om de komende jaren logistieke problemen als in Groot-Brittannië te voorkomen. Dat betekent niet klakkeloos de voorwaarden verbeteren, het vraagt ook om flinke investeringen in de nationale infrastructuur. Daar ligt zowel voor transportbedrijven als voor de overheid een onvermijdelijke en  noodzakelijke uitdaging.

Gelukkig zie ik dagelijks dat Formule Logistics volop meedraait in de opkrabbelende Nederlandse economie. We zijn gezond en we voelen ons goed. Maar natuurlijk kunnen wij ook vers bloed (in de vorm van een extra chauffeurs) altijd goed gebruiken. Dus ben je iemand óf ken je iemand die het vak onder de knie heeft of het nog wilt leren? Heb je zin om je handen uit de mouwen te steken en (weer) achter het stuur te kruipen? Wacht dan niet te lang en neem contact met op met Formule Logistics. We hebben veel leuke vacatures waar je bloed sneller van gaat stromen en we staan je graag te woord!